PM Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim Buka Puasa Bersama

Sonya Michaella    •    Rabu, 06 Jun 2018 08:48 WIB
politik malaysia
PM Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim Buka Puasa Bersama
Kebersamaan PM Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim. (Foto: Instagram anwaribrahim_my)

Kuala Lumpur: Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad tampaknya sudah melupakan masa lalu yang pernah terjadi dengan pejuang reformasi Malaysia Anwar Ibrahim.

Buktinya, PM Mahathir mengundang Anwar dan istrinya, Wakil PM Wan Azizah Wan Ismail untuk berbuka puasa bersama.

Sebuah foto memperlihatkan kebersamaan dan keakraban mereka diunggah di akun Instagram Anwar @anwaribrahim_my, di mana Anwar duduk di sebelah dengan PM Mahathir.

"Bersama Tun Dr Mahathir dan Tun Dr Siti Hasmah sebagai tetamu mereka selesai berbuka," begitu bunyi caption dari foto yang diunggah pada Selasa 5 Juni 2018.

Anwar, yang pernah menjadi Wakil PM semasa Mahathir menjabat dulu, dijebloskan ke penjara dengan tuduhan sodomi. Disinyalir, tuduhan ini pun bermotif politik.

Sebelumnya, ia dipecat dari UMNO dan juga dari jabatannya sebagai Wakil PM dan mulai memperjuangkan reformasi Negeri Jiran, menentang pemerintahan Mahathir. 

PM Mahathir, yang dulu berada di kubu Barisan Nasional dan UMNO, memutuskan keluar dan mendirikan partai oposisi bernama Pakatan Harapan dan ia bersatu kembali dengan Anwar untuk membuktikan bahwa mantan PM Najib Razak terkait dengan skandal korupsi 1Malaysia Development Berhad (1MDB). 



(FJR)