Bertabur Emas, Sultan Brunei Peringati 50 Tahun Pemerintahan

Sonya Michaella    •    Kamis, 05 Oct 2017 16:20 WIB
brunei darussalam
Bertabur Emas, Sultan Brunei Peringati 50 Tahun Pemerintahan
Sultan Brunei, Hassanal Bolkiah. (Foto: AFP)

Metrotvnews.com, Bandar Seri Begawan: Sultan Brunei, Hassanal Bolkiah merayakan 50 tahun takhtanya dengan menaiki kereta yang disepuh emas. Upacara perayaan ini pun dilakukan di istananya yang berkubah emas.

Suara dentuman dari marching band juga menggema dari pusat kota Bandar Seri Begawan. Tak hanya itu, dentuman 21 senapan juga mengiringi arak-arakan sultan dan permaisuri.

Kompleks bangunan istana berwarna putih dengan hampir 1.800 bilik serta berkubah emas itu akan dihadiri oleh tamu dari anggota dan kerabat raja, juga menteri.



Puluhan ribu warga Brunei melambai-lambaikan bendera Brunei saat sang sultan lewat. Sultan Bolkiah merupakan sultan dengan takhta terlama di Brunei.

Pria berusia 71 tahun ini merupakan sultan kedua terlama yang memerintah. Ia naik takhta di negara kesultanan di pulau Borneo tersebut pada Oktober 1967.

Ia juga menjadi raja yang melayani terpanjang di dunia usai Raja Thailand Bhumibol Adulyadej meninggal setelah tujuh dekade memerintah Negeri Pagoda.



Dikutip dari AFP, Kamis 5 Oktober 2017, Brunei memperoleh kemerdekaan sepenuhnya dari Inggris dan seterusnya berjaya dalam menaikkan taraf hidup rakyatnya di dunia. Brunei merupakan negara yang kaya akan minyak dan gas.

Menurut jadwal, pemimpin-pemimpin Asia Tenggara dan keluarga raja di Asia Barat akan menghadiri jamuan negara pada hari Jumat pekan ini sehubungan dengan perayaan tersebut.

Perdana Menteri Malaysia Najib Razak, Presiden RI Joko Widodo, pemimpin Myanmar Aung San Suu Kyi, dan Presiden Filipina Rodrigo Duterte dikabarkan akan hadir di Istana Brunei. 
(WIL)