Saifuddin Abdullah Ditunjuk Jadi Menlu Baru Malaysia

   •    Senin, 02 Jul 2018 18:45 WIB
politik malaysia
Saifuddin Abdullah Ditunjuk Jadi Menlu Baru Malaysia
Saifuddin Abdullah. (Foto: Malay Mail/Yusof Mat Isa)

Kuala Lumpur: Saifuddin Abdullah menjadi satu dari 13 menteri yang dilantik untuk masuk dalam pemerintahan Pakatan Harapan di Malaysia, Senin 2 Juli 2018.

Seperti dikutip dari Malaysia Kini, Saifuddin dipercaya Perdana Menteri Mahathir Mohamad untuk mengisi jabatan menteri luar negeri.

Ia adalah salah satu tokoh yang pernah menjabat wakil menteri di bawah mantan PM Najib Razak.

Saat Najib menjadi PM keenam Malaysia, Saifuddin ditunjuk menjadi wakil menteri pendidikan tinggi II pada 10 April 2009.

Pada Oktober 2015, Saifuddin keluar dari UMNO dan bergabung dengan Partai Keadilan Rakyat (PKR). Ketika itu, ia menyebut UMNO telah keluar dari nilai-nilai perjuangan dasarnya.

Lulus dari Universiti Malaya dan juga Harvard University, Saifuddin adalah mantan presiden Dewan Remaja Malaysia, anggota Dewan Teknologi Informasi Nasional dan kepala Global Moderate Movement (GMM).

Dalam akun Facebook, Saifuddin mengaku senang membaca dan telah menghasilkan beberapa buka.

Sementara itu, Menlu Retno Marsudi mengaku sudah mengucapkan selamat kepada Saifuddin. "Saya sudah menyampaikan kesiapan saya untuk bekerja bersama dalam meningkatkan hubungan Indonesia-Malaysia dan ASEAN," ungkap Menlu Retno di Twitter.


(WIL)


Wanita Terduga Agen Rusia Ditangkap di AS

Wanita Terduga Agen Rusia Ditangkap di AS

8 hours Ago

Amerika Serikat kembali diguncang skandal mata-mata. Kejaksaan wilayah Washington DC menahan seorang…

BERITA LAINNYA